Sprawozdanie z działalności Biblioteki Głównej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie za rok 2010
W ciągu roku 2010 Biblioteka odnotowała ponad 300 tysięcy odwiedzin w swojej siedzibie i ponad 45 tysięcy wejść do baz danych, w zdalnym dostępie (spoza Kampusu). Na stronie domowej zarejestrowano ponad półtora miliona odsłon. Na koniec 2010 roku mieliśmy zarejestrowanych ponad 2800 użytkowników bezprzewodowego dostępu do Internetu (Wi-Fi). Osoby korzystające z Wi-Fi mają pełny dostęp do intranetu, bez konieczności wejścia do agend Biblioteki (nie wchodzą do statystyk).
Wydatki Biblioteki na materiały biblioteczne
Wydatki Biblioteki na materiały biblioteczne ogółem w 2010 r. (wydawnictwa zwarte, ciągłe, e-zbiory i in. specjalne, tworzące majątek Biblioteki oraz dostępy do baz danych) |
989 232,42 zł |
Gromadzenie zbiorów
Nabytki Biblioteki Głównej:
|
|
Nabytki bibliotek zakładowych (wszystkie rodzaje zbiorów) | 486 vol. o wartości 22 394,20 zł |
Dostępy do baz danych (opłaty licencyjne) | 264 396,93 zł |
Zakupy książek odbywały się w najniższych, negocjowanych cenach, najczęściej bezpośrednio u wydawców lub ich przedstawicieli. Na zakupie książek zaoszczędzono 39 442,15 zł., z czego 32 699,96 zł. zaoszczędzono dzięki zakupom Fundacji Biblioteki UEK. O wyborze tytułów decydowano po części na podstawie przeglądu nowości na rynku wydawniczym (również poprzez uczestnictwo w warszawskich i krakowskich targach książki), po części zaś, na podstawie zgłoszeń pracowników UEK (w tym 63 zgłoszenia poprzez zakładkę – „zgłoś do zakupu”).
Uczestnictwo w Konsorcjum Bibliotek Kierunków Ekonomicznych pozwoliło uzyskać 50% dofinansowanie z Wirtualnej Biblioteki Nauki na zakup licencji, najbardziej wykorzystywanych w naszej dziedzinie, baz danych.
W przypadku czasopism oraz baz danych, zakupy realizowano są zgodnie z procedurą Ustawy o zamówieniach publicznych. W związku z tym, wzorem lat poprzednich, Oddział Czasopism przeprowadził dwa postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, na dostawę czasopism polskich oraz dostawę czasopism zagranicznych. Doboru tytułów do prenumeraty dokonano, zgodnie z zasadami, na posiedzeniu Rady Bibliotecznej.
W roku 2010 Biblioteka nadal otrzymywała nabytki w ramach tzw. kolekcji specjalnych. Są to kolekcje bibliotek depozytowych prowadzonych przez Oddział Informacji Naukowej oraz kolekcja Centrum Dokumentacji Europejskiej prowadzona przez Oddział Czytelń.
Oferta Biblioteki, w 2010 roku, była wyjątkowo bogata ze względu na dostęp do baz danych, których licencje opłaciło MNiSW (tzw. licencja krajowa). Były to bazy: EBSCOhost (pakiet podstawowy), ISI Web of Knowledge, SpringerLink, ScienceDirect, Science, Nature.
Warto przypomnieć, że z inicjatywą takiego sposobu zaopatrzenia bibliotek uczelnianych wyszła Konferencja Dyrektorów Polskich Bibliotek Akademickich.
Opracowanie zbiorów – nowe rekordy
|
|
W 2010 prowadzono prace (etapy I-III) nad scaleniem naszego katalogu w ramach projektu NUKAT Autostrada Informacji Cyfrowej. Po zakończeniu wszystkich etapów, w Katalogu NUKAT znajdzie się informacja o ok. 15 411 tytułach, ze zbiorów BGUEK.
Retrokonwersja
W zakresie katalogu kartkowego czasopism kontynuowano, rozpoczęte w 2006 roku przez Oddział Wydawnictw Ciągłych, prace nad przejmowaniem opisów do katalogu komputerowego. W ramach tych prac, w roku 2010, opracowano na nowo 144 rekordy bibliograficzne czasopism usuwając ich karty z katalogu kartkowego czasopism.
W 2010 roku rozpoczęto działania mające na celu udostępnienie zeskanowanych w 2009 roku katalogów, klamrowego i kartkowego. Obrazy kart obydwu katalogów, pogrupowane w mniejszych zakresach alfabetycznych, udostępniono do przeglądania w marcu 2010 roku. W okresie od lipca do grudnia opracowano indeksy katalogu klamrowego, co umożliwia wyszukiwanie wg różnych kryteriów, wśród 15 881 obrazów kart tego katalogu.
Usługi biblioteczno-informacyjne:
|
|
W ramach wypożyczeń międzybibliotecznych zamówiono z innych bibliotek 536 pozycji literaturowych: z bibliotek krajowych 240 a z bibliotek zagranicznych 296.
Dydaktyka
W 2010 roku przeprowadzono szereg zajęć dydaktycznych:
- Przysposobienie Biblioteczne dla I roku – przeszkolono 821 osób;
- Zajęcia z Informacji Naukowej (grupy seminaryjne) – przeszkolono 469 osób;
- English Track (w j. angielskim) – przeszkolono 153 osoby.
Dla studentów I roku i English Track zostały przygotowane foldery informacyjne. Przygotowano także folder w postaci mini-przewodnika, dla studentów i pracowników UEK oraz foldery kolekcji specjalnych.
Działalność wydawnicza, naukowa i popularyzatorska
W 2010 roku rozpoczęto prace nad uzupełnieniem zaległości w rejestracji dorobku naukowego pracowników UEK, które narastały od roku 2005, po uruchomieniu systemu Akredytacja. Od maja do grudnia 2010 roku, w nowej bazie o silnie zmodernizowanej strukturze, szesnastoosobowy zespół bibliotekarzy wprowadził 3 067 nowych rekordów bibliograficznych.
W wyniku połączenia bazy GOSPODARKA i NAUKI SPOŁECZNE, w kwietniu 2010 roku powstała baza BazEkon. Na koniec roku 2010 BazEkon gromadził 69 564 rekordów bibliograficznych artykułów z najważniejszych polskich periodyków ekonomicznych. W roku 2010 wprowadzono tam 6 220 rekordów.
W roku 2010 Biblioteka kontynuowała wydawanie następujących czasopism elektronicznych:
- Biuletyn Informacyjny – numery 35 i 36
- Ekonomia on-line – dwa numery, w których łącznie wprowadzono 532 rekordy stron internetowych i zaktualizowano 1 112 rekordów stron wcześniej wprowadzonych.
Pracownicy Biblioteki przygotowali w roku 2010 łącznie 60 publikacji. Były to: części monografii (1), artykuły (21), referaty na konferencje (5), sprawozdania (17), multimedialne katalogi wystaw (3) i inne (13).
W Bibliotece otwarto w roku 2010 sześć wystaw. Najbardziej prestiżową wystawą była wystawa poświęcona Zbigniewowi Herbertowi, otwarta w tygodniu Jubileuszu 85. lat Uczelni.
Modernizacja baz tworzonych lub współtworzonych przez BG UEK
W sierpniu 2010 roku przeprowadzona została migracja katalogu komputerowego Biblioteki do wersji 2010.1.3 VTLS/VIRTUA. Ze względu na błędy nowej wersji oprogramowania katalog nie był gotowy do użytku z chwilą otwarcia Biblioteki 1 września 2010. Dzięki wzmożonej pracy, etapami uruchamiane były poszczególne moduły katalogu: najpierw zwroty i możliwość zamknięcia konta czytelnika, następnie wypożyczenia, wreszcie zamówienia i rezerwacje. Ze względu na błędy wersji 2010.1.3 VTLS/VIRTUA, NUKAT pozostał w starej wersji programu (VIRTUA 48.1.11), co zmusiło pracowników katalogujących zbiory Biblioteki UEK do pracy w nowej i starej wersji programu VTLS/VIRTUA.
W związku z pracami nad opracowaniem indeksów Katalogu Klamrowego, przygotowano narzędzia dla pracowników opracowujących katalog w programie IKAR.
Opracowano nowe interfejsy do przeglądania baz własnych Biblioteki, scalono bazy Zeszyty i Gospodarka, tworząc nową bazę BazEkon.
Opracowano nową wersję bazy Dorobek - Dorobek_n oraz multiwyszukiwarkę, zapewniającą jednoczesne wyszukiwanie w zamkniętej bazie Dorobek i nowej bazie Dorobek_n. Nowa baza została zaprojektowana w łączności z pozostałymi bazami własnymi Biblioteki oraz jej katalogiem komputerowym.
Informatyzacja Biblioteki
W 2010 roku biblioteka pozyskała 17 komputerów, które zastąpiły wysłużone komputery w Sali Dydaktycznej. Udało się również pozyskać 2 komputery dla potrzeb pracowni digitalizacji.
Zakupiono nowy serwer NAS służący jako magazyn zdigitalizowanych plików oraz jako dysk sieciowy dla kserografów pracujących w sieci. Biblioteka zakupiła również 5 kserografów sieciowych umożliwiających m. in. skanowanie dokumentów i ich zapis w postaci cyfrowej.
Zakupiono też urządzenia UPS do szaf sieciowych w Bibliotece, przez co zabezpieczono pracę kluczowych stanowisk w BG w razie awarii sieci elektrycznej.
Współpraca środowiskowa i szkolenia
Wydarzeniem pierwszoplanowym w tym zakresie w roku 2010 było zorganizowane przez pracowników Czytelni Europejskiej spotkanie polskiej sieci Centrów Dokumentacji Europejskiej. Spotkanie to było organizowane w naszej Bibliotece po raz pierwszy. Brało w nim udział 13 przedstawicieli polskiej sieci CDE oraz przedstawiciel Komisji Europejskiej. Prof. dr hab. Helena Tendera-Właszczuk wygłosiła referat na temat kryzysu finansowego w UE.
Biblioteka współpracowała z Konferencją Dyrektorów Bibliotek Szkół Wyższych, między innymi w zakresie przebudowy prowadzonej przez nas strony domowej tej instytucji.
Uczestniczyliśmy także w spotkaniach Konsorcjum Bibliotek Kierunków Ekonomicznych. W maju 2010 roku, podczas spotkania tego Konsorcjum zaproponowaliśmy dyrektorom bibliotek wiodących uczelni ekonomicznych współpracę na platformie BazEkon. Warunkiem tej współpracy było zapewnienie pełnych tekstów wydawnictw ciągłych i seryjnych tych uczelni. Uczestnictwo w projekcie zadeklarowały Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu oraz SGH. Nasza Biblioteka nadal prowadzi stronę domową Konsorcjum.
Dobra współpraca w ramach Krakowskiego Zespołu Bibliotecznego (KZB) umożliwiła wykonanie szeregu prac w naszej bibliotece cyfrowej, prowadzonej dla środowiska bibliotek akademickich Krakowa przez Bibliotekę Główną AGH (ABC Kraków).
Jak każdego roku, przyjmowaliśmy na praktyki śródroczne studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego (przyjęliśmy na praktyki łącznie 6 studentów). W 2010 r. odbyły się u nas staże zawodowe pracowników z innych bibliotek akademickich (2 osoby). Wysłaliśmy na takie staże bibliotekarzy do innych bibliotek (2 osoby).
Kadry
W dniu 31 grudnia 2010 r. W Bibliotece Głównej oraz Bibliotece Wydziału Towaroznawstawa pracowało 71 osób, zatrudnionych na 70 etatach.
W roku 2010 nagrody JM Rektora otrzymało 20 osób.
Remonty i inwestycje
W roku 2010 Biblioteka odzyskała p. 234 po Katedrze Filozofii.
Przeprowadzono remonty wielu Oddziałów Biblioteki środkami własnymi Uczelni. Pracami objęto:
- magazyn P14 Wypożyczalni: odświeżenie ścian, zakup i montaż przesuwnych regałów przeznaczonych na najstarsze czasopisma Biblioteki
- pomieszczenia 311-314 Oddziału Informacji Naukowej: odświeżenie ścian i wymiana wykładziny (sponsoring firmy Desso, 33 euro/m2)
- Czytelnia Główna – fragment z zasobem zeszytów naukowych: odświeżenie ścian, wykonanie kanałów z elektryką, wymiana wykładziny
- Sekretariat Biblioteki: odświeżenie ścian;
- Wypożyczalnia Międzybiblioteczna: odświeżenie ścian
- Oddział Gromadzenia Zbiorów: odświeżenie ścian
- Pracownia Reprograficzna: odświeżenie ścian i wymiana wykładziny
- Sala Wystawowa Biblioteki: odświeżenie ścian
- p.104 (zaplecze wypożyczalni): odświeżenie ścian i wymiana wykładziny podłogowej
- p.239 (zaplecze magazynierów): odświeżenie ścian
W Wypożyczalni i Czytelni Głównej zainstalowano nowe urządzenia monitorujące. We wszystkich agendach udostępniających zainstalowano nowe urządzenia wielofunkcyjne, z możliwością skanowania do pliku PDF, drukowania i kserowania.
W związku z rokiem Jubileuszowym - Sala Wystawowa Biblioteki otrzymała nowe wyposażenie.
Nie doszły do skutku plany remontu Sali Katalogowej i Czytelni Komputerowej z projektu Program Operacyjny Kapitału Ludzki „Uruchomienie unikatowego kierunku studiów informatyka stosowana odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy”.
W roku 2010 nie dokonano żadnych zakupów z wpływów własnych Biblioteki z tytułu opłat za nieterminowy zwrot książek z roku 2009. Kwotę tę zarezerwowano na sfinansowanie produktów i usług nie ujętych w projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Jednocześnie podjęto w MNiSW starania o dokonanie odpowiednich przesunięć środków w ramach grantu i uzyskano zgodę na te przesunięcia. Zaoszczędzone w ten sposób środki z tytułu opłat za nieterminowy zwrot książek za rok 2009 wraz ze środkami z roku 2010 przeznaczono na zakup urządzenia do samodzielnej obsługi zwrotów książek (wrzutnia).
Wydatki w 2010 r.
|
989 232,42 zł
|
Nowe nabytki Biblioteki Głównej:
|
|
Opracowanie zbiorów – nowe rekordy:
|
|
Ubytki:
|
|
Usługi biblioteczno-informacyjne:
|
|
Dydaktyka (liczba przeszkolonych osób):
|
|
Publikacje pracowników BG (artykuły, referaty, komunikaty, katalogi wystaw) |
60 |
Wystawy | 6 |
Wpływy własne Biblioteki
|
|
Wpływy dla UEK:
|
|
Anna Osiewalska