1(30)/2007

Spis treści:


Wstęp

Nobel 2007 w dziedzinie ekonomii za zbudowanie podstaw teorii projektowania mechanizmów

Polska członkiem strefy Schengen

Indeksowanie sposobem na skuteczne zarządzanie informacją

360 Search - Centralna Wyszukiwarka

Sto lat temu...


Konferencje:

Książka i jej czytelnik - dokąd zmierzamy

Partnerzy Bibliotek

Uwagi na marginesie IX Krajowego Forum Informacji Naukowej i Technicznej (Zakopane, 25-28 września 2007 r.)

Stan i perspektywy stosunków polsko-niemieckich - 2007

Europa bez granic - szkolenie dla pracowników bibliotek województwa małopolskiego


Staże zawodowe:

W Bibliotece Głównej Uniwersytetu Gdańskiego

W Bibliotece Jagiellońskiej


Nowości:

Nowe czasopisma w zbiorach Biblioteki

Najnowsze publikacje w zbiorach Centrum Dokumentacji Europejskiej

Nowości Biblioteki Depozytowej Banku Światowego

Nowości Biblioteki Depozytowej EBOR

Nowości Biblioteki Depozytowej IMF


Z prac Rady Wykonawczej Konferencji Dyrektorów Bibliotek Szkół Wyższych (KDBSW)

Czy wiesz, że...

Wyciągnięte z sieci

"Artysta, który drukarstwo współczesne polskie pchnął na tory prawdziwej sztuki..."

Tymi słowami uzasadniono przyznanie srebrnego medalu wybitnemu artyście podczas wystawy druków w 1905 roku w Krakowie. Choć było to zaledwie jedno z wielu odznaczeń i honorów, jakie otrzymał w swym niedługim, lecz niezwykle twórczym życiu, dla nas, na co dzień pracujących w bibliotece, zasługi mistrza dla polskiej grafiki książkowej powinny mieć wyjątkowe znaczenie. W jubileuszowym roku 100-lecia śmierci pisarza, dramaturga, poety, teatrologa, malarza, grafika, scenografa, ilustratora, jednym słowem młodopolskiego człowieka renesansu, łatwo pominąć działalność edytorską mistrza, zapomnieć o giętkiej, kapryśnej linii zdobiącej okładki autorskich dramatów, secesyjnych winietach z czasopism z przełomu XIX i XX wieku, klasycznych ilustracjach z eposów antycznych... Zreformował nie tylko teatr, ale i działalność wydawniczą, którą podniósł do rangi sztuki użytkowej. Książka jako obiekt piękny, otrzymała nowy kształt, przybrała szatę zdobną w ornamenty roślinne, motywy ludowe, rytmicznie powielane, przeplatane czcionką zgodnie z renesansową zasadą symetrii... A wszystko to między innymi dzięki inspiracjom czerpanym z zagranicznych podróży do modernistycznej stolicy Francji, gdzie była możliwość zaznajomienia się z najnowszymi osiągnięciami drukarstwa i zdobnictwa książki. Plastyczna grafika, płynność linii ozdobników, oryginalność w doborze motywów, doskonała kompozycja typograficzna – to charakterystyczne cechy sztuki mistrza uwiecznione na kartach dwutygodnika Życie z lat 1897-1900, okładce jubileuszowego wydania Rocznika Krakowskiego z 1900 roku oraz licznych projektach okładek dramatów własnego pióra... Na prośbę Lucjana Rydla artysta podjął się zilustrowania przekładu Iliady Homera, co uczynił z niebywałym poświęceniem czasu na studia nad oryginalnym tekstem eposu, francuskim przekładem oraz nad grecką literaturą i sztuką, jak również najnowszymi badaniami archeologicznymi Myken i Troi... Pragnął jeszcze zaprojektować nową czcionkę polską, niestety nie zdążył. Zmarł przedwcześnie w 1907 roku... krakowski geniusz okresu Młodej Polski – Stanisław Wyspiański.

Strona tytułowa czasopisma Rocznik Krakowski, 1900

Katarzyna Bilińska


Bibliografia:

Bieńkowska, B.; Chamerska, H. (1987). Zarys dziejów książki. Warszawa: Wydawnictwo Spółdzielcze, s. 332-338.

Słownik Pracowników Książki Polskiej (1972). Warszawa; Łódź: PWN, str. 995-996.

Britannica - edycja polska. T. 47, Wo-Za. (2005). Poznań: Kurpisz, s. 254.

http://www.wyspianski.mnw.art.pl/.