BIULETYN INFORMACYJNY
BIBLIOTEKI GŁÓWNEJ AE W KRAKOWIE
   
    
    Biuletyn Informacyjny nr 27/2006Spis treści


Jak znaleźć informację biznesową?


Ten krótki przewodnik jest po to, żeby ułatwić dostęp do informacji biznesowych, które można znaleźć w Bibliotece. A jest tego sporo. Na przykładach będzie widać, jak można je wykorzystać.

Załóżmy, że potrzebny jest raport dotyczący rynku jednego produktu, na przykład piwa, w jednym kraju: powiedzmy we Włoszech.

Taki raport będzie lepszy, jeśli uwzględnione zostaną dane statystyczne przedstawiające kondycję ekonomiczną kraju, który jest przedmiotem analizy, a także dane określające rozmiar rynku potencjalnych konsumentów badanego produktu w tym kraju.

Tu z pomocą przyjdą serwisy: Source OECD oraz rocznik statystyczny WDI (World Development Indicators). Żeby skorzystać z Source OECD, należy wejść na stronę domową Biblioteki (http://kangur.ae.krakow.pl). Kiedy otworzy się strona Biblioteki, proszę wybrać zakładkę „e-źródła”, a spośród nich dział „Portale baz danych”. Otrzymamy alfabetyczną listę pozycji, wśród nich Source OECD. Klikając na nazwę, przeniesiemy się do opisu tego zasobu, wybierając opcję on-line – bezpośrednio do serwisu. Użyteczne ogólne dane można znaleźć w tym serwisie jeśli kraj, którym się interesujemy należy do tej organizacji. Z górnego menu wybieramy zakładkę „Statistics”.

Rys. 1.


Po lewej stronie pojawi się menu. Najazd myszką na opcję „Statistical Country Profiles” spowoduje, że rozwinie się lista krajów, które można wybrać. W rezultacie otrzymamy dane, które można zapisać w formacie XLS (na rys. tylko fragment).


Rys. 2.

W zależności od rodzaju szukanej informacji, można zajrzeć na inne statystyki lub opracowania.

Cennym źródłem wiarygodnych danych jest także wydawnictwo World Development Indicators Banku Światowego. Po uruchomieniu płyty (należy o nią poprosić dyżurnego bibliotekarza) pokaże się menu, umożliwiające dostęp do gotowych zestawów danych (opcja „Country Tables” na rys. 3) bądź do interfejsu wyszukiwarki (pozycja „World Development Indicators” na rys. 3). Dla naszego przykładu dobrze będzie wybrać „Country Tables”, a następnie z menu, które się wyświetli (rys. 4), pozycję „Country at-a-Glance”.

Rys. 3 i 4



Teraz jeśli wybierzemy Italię, pojawi się kilka podstawowych wskaźników dotyczących gospodarki i społeczeństwa (na rysunku naturalnie tylko fragment).

Rys. 5.


Warto zajrzeć też do wspomnianej wyszukiwarki (opcja WDI w menu z rys. 3) i przejrzeć listę wskaźników ekonomicznych i demograficznych. Można porównać dane z badanego kraju z resztą świata.

Kiedy już udało się zebrać ogólne dane – czas na szczegóły. Dostarczą ich w pierwszym rzędzie raporty, analizy, statystyki i artykuły z prasy biznesowej, dostępne w portalach czasopism. Wejście do baz następuje ze strony domowej Biblioteki, zakładka „e-źródła” a potem „Portale baz danych”.

Najlepiej kiedy wszystko można znaleźć w jednym miejscu. Nie jest to oczywiście takie proste, ale warto poszukać w bazie GMID (Global Market Information Database). Zawiera ona zarówno dane makroekonomiczne, jak i szczegółowe informacje marketingowe. Można znaleźć raport dotyczący całego sektora, branży lub jednego przedsiębiorstwa. O ile dane dotyczące kondycji gospodarczej danego kraju możemy uzyskać bez problemu w innych bazach (często lepiej opracowane), to siłą bazy GMID jest ilość dostępnych informacji biznesowych. Jak je znaleźć?

Wybieramy interesujący nas obszar oraz kategorię:

Rys. 6.


Możemy oczywiście wybrać więcej kategorii i państw (proszę się nie zrażać, kiedy po kliknięciu na nową kategorię, zastępuje ona poprzednią w oknie po prawej, obie będą widoczne w wynikach). W naszym przykładzie wystarczy to co wybraliśmy. Klikamy czerwony przycisk "Run Search" i patrzymy co baza nam oferuje. Jak widać wyniki zostały podzielone na cztery grupy. Statistics, Market Share and Performance Indicators i Company Factfiles to suche dane statystyczne, natomiast Market Reports zawierają opisy. Mówi o tym ikonka w kształcie kartki z lewej strony. Natomiast puste miejsce obok pozostałych służy do tego, aby móc wybrać daną pozycję (jedną lub więcej) i stworzyć plik PDF z zamówionymi informacjami. Widać to na rysunku - niektóre pozycje zostały wybrane, niektóre nie. Po wybraniu opcji "PDF Format" otrzymamy wygodny do zapisu plik. Czasem zamiast formatu PDF oferowany jest nam format XLS.

Rys. 7.


Najwięcej informacji znajduje się w dziale Market Reports. Oba raporty obfitują w pożyteczne informacje. Pierwszy na temat rynku napojów alkoholowych a drugi tylko piwa. Poziom szczegółowości informacji jest bardzo wysoki - oba raporty zawierają mnóstwo tabel z bardzo dobrze opracowanymi, adekwatnymi danymi. Nawigację po dokumencie ułatwia menu po lewej stronie. Jeśli chcemy zobaczyć menu na pełnym ekranie, należy wybrać opcję "View Table of Contents"

Rys. 8.


Jak widać, znalezione raporty zawierają informacje dotyczące sprzedaży, cen, dystrybucji, kwestii prawnych, zwyczajów konsumenckich i nowych trendów, a także szczegółowe dane dotyczące najważniejszych firm operujących na interesującym nas rynku. Jeśli do tego dodamy możliwość uzupełnienia tych danych o statystyki i informacje z innych dziedzin, to naprawdę warto poświęcić parę chwil na ich znalezienie.

Zajrzyjmy teraz do EBSCO. To wspólna nazwa dla kilku baz zawierających m.in. artykuły z prasy branżowej. Klikając na nazwę, przechodzimy do opisu tego, jakie bazy są oferowane i co zawierają. Jeśli ktoś jest tu po raz pierwszy, warto przeczytać, żeby wiedzieć, co się może przydać bardziej, a co mniej. Żeby wejść, trzeba kliknąć na adres URL. Można też wejść do serwisu szybciej, przez opcję on-line. Kiedy już jesteśmy w środku, mamy dwie możliwości do wyboru. Lepiej wybrać EBSCOhost Web, ponieważ i tak zawiera się w nim Business Searching Interface.

Rys. 9.


Pojawi się lista baz do wyboru. Domyślnie jest zaznaczona tylko pierwszą z nich, ale można wybrać kilka albo wszystkie. Po prawej stronie natomiast można znaleźć „Enhanced Business Searching Interface”, czyli część serwisu stanowiącą osobne narzędzie stworzone specjalnie dla potrzeb informacji biznesowej.

Rys. 10.


Skoro w naszym przykładzie szukamy stricte biznesowej informacji, wybierzemy Business Searching. Potrzebujemy danych o rynku piwa we Włoszech, więc wpisujemy w polu wyszukiwania „Italy” oraz „beer”.

Rys. 11.


Można też od razu zaznaczyć, jaki typ dokumentu nas interesuje:

Rys. 12.


Na początku domyślnie zaznaczona jest opcja, że wszystkie („All”)i to dobry pomysł, aby najpierw zobaczyć wszystko, a potem uściślać temat poszukiwań.Zobaczmy teraz, jakie dokumenty znaleziono w bazie przy tak sformułowanym pytaniu z naszej strony. Na rysunku 13. pierwsze trzy rezultaty.

Rys. 13.


Warto zwrócić uwagę na jasnozieloną zakładkę. Pozwala ona na uszeregowanie wyników według kategorii. Szukając danych o rynku piwa we Włoszech dobrze zaznaczyć „Industry Profiles” – dostaniemy wtedy tylko opracowania dotyczące tego sektora.

Rys. 14.


Zajrzyjmy teraz do pełnego tekstu znalezionych dokumentów. Na rysunku 13 widać, że pod tytułem dokumentu jest opcja „PDF Full Text”. Może się zdarzyć, że plik będzie w innym formacie, np. HTML. Jest to mniej istotne, najważniejsza sprawa, to żeby był „Full Text”. Wystarczy kliknąć na ten napis i otworzy się szukany dokument.

Rys. 15.


Warto zaznaczyć, że to nie jedyny sposób dotarcia do interesujących nas informacji. Cofnijmy się do momentu wyboru przedstawionego na rys. 9. Wybierzmy EBSCOhost, ale zamiast Business Searching zaznaczmy te bazy, które potencjalnie mogą zawierać to, czego szukamy. Możemy też zaznaczyć wszystkie. Wyszukiwanie wygląda tak samo, jednak po wpisaniu tego samego zapytania dostaniemy inne wyniki. Dzieje się tak, bo szukamy we wszystkich bazach, nie tylko tych biznesowych. Ale takie szukanie jest dla nas cenne z powodu narzędzia, które nie występuje w szukaniu biznesowym. Chodzi o menu po lewej stronie o nazwie „Narrow Results by Subject”.

Rys. 16.


Może ono znacznie ułatwić dotarcie do informacji. Niektóre wskazania będą bardziej przydatne, inne mniej, ale często jest tak, że naprowadzą bardzo dokładnie na cel. A o to przecież chodzi. W naszym przykładzie najlepszym wskazaniem jest „Beer industry”. Po kliknięciu na ten napis pojawią się wyniki, które mogą się nam bardzo przydać – te same, do których już udało się nam dotrzeć za pomocą Business Searching Interface. Różnica polega jednak na tym, że menu po lewej jest dynamiczne i kiedy klikniemy na „Beer industry”, wtedy w tym menu będziemy mieć już inne „bliskie trafienia”. Pozwoli to zebrać dodatkowe informacje, na przykład o spółkach, które odgrywają główną rolę na badanym przez nas rynku.

Proszę pamiętać, że to tylko przykład, pierwszy z brzegu. Niektóre informacje są łatwiejsze do znalezienia, inne wymagają trochę więcej czasu, niektórych po prostu nie ma. Podane tutaj sposoby wyszukiwania nie są oczywiście jedyne. Można i trzeba je modyfikować w zależności od potrzeb.

Jeśli zdarzy się tak, że znajdziemy idealny artykuł, a nie będzie przy nim opcji „Full Text”, jest jeszcze szansa, że do niego dotrzemy. Przy artykule jest informacja, kiedy ukazał się i gdzie. Znając nazwę pisma, możemy go poszukać w zakładce „Czasopisma A-Z” na głównej stronie Biblioteki. Jeśli i ten sposób zawiedzie, musimy zadowolić się krótkim abstraktem.

Zajrzyjmy teraz do serwisu ISI Emerging Markets. Wybieramy go z menu „Portale czasopism” klikając na jego nazwę (a potem na adres URL) albo na napis on-line. Pojawi się strona główna tego portalu. Z listy krajów wyświetlonych na szarym tle wybieramy Polskę. Na niebieskim i granatowym tle widać możliwe kategorie wyszukiwania. Najprościej będzie, jeśli zaznaczymy pierwszą z lewej, czyli „Wyszukaj”.

Rys. 17.


Łatwe w nawigacji opcje wyszukiwania pozwalają precyzyjnie określić obszar poszukiwań. UWAGA! Warto przewinąć stronę nieco w dół, a pokaże się żółta ramka. Jest tam bardzo prosta instrukcja z przykładami, jak efektywnie korzystać z wyszukiwarki. Szukając danych o rynku piwa we Włoszech, wpisaliśmy beer AND Italy. Wśród wyników nie było bezpośrednich trafień, ale jest kilka bliskich, którym warto się przyjrzeć.

Rys. 18. Wybrane wyniki.

Warto wiedzieć, że jeśli szukamy danych dotyczących Polski, w ISI znajdziemy ich więcej niż w serwisach EBSCOProQuest. Jest tak między innymi dlatego, że ISI zawiera archiwum polskiej prasy gospodarczej, a także „Monitor Polski B”, a w nim raporty roczne spółek giełdowych (możliwych do zapisania w formacie Excela). Żeby do nich dotrzeć, z niebieskiego menu wybieramy „Firmy”, a następnie „Profile spółek”.

Rys. 19.


Po lewej stronie, na szarym tle jest menu zatytułowane „Źródła o firmach”. Odszukajmy (nieco na dole) „Monitor Polski B”.

Archiwum prasy znajdziemy klikając na zakładkę „Publikacje” na niebieskim menu i dalej „Gazety” lub „Magazyny”. Wybieramy tytuł i w okienku szukania wpisujemy tytuł lub szukany termin.

Czas na ProQuest. Tu również można znaleźć wiele cennych informacji. Trzymając się przykładu, sprawdzamy, czego uda się dowiedzieć o rynku piwa we Włoszech. Wejście do bazy jest podobne jak w EBSCO. Najpierw strona główna Biblioteki, potem zakładka „e-źródła”, a następnie dział „Portale czasopism”. Tym razem wybieramy ProQuest.

Pojawi się ekran z listą baz do wyboru. Domyślnie zaznaczone są wszystkie i nie jest to złe rozwiązanie. Po naciśnięciu „Continue”, wybieramy zaawansowane wyszukiwanie. Podajemy hasła „beer” oraz „Italy”.

Rys. 20.


Proszę zwrócić uwagę na rozwijane menu po prawej stronie. Domyślnie wybrane jest szukanie w cytowaniach i abstraktach, ale można je zmienić, aby możliwie najprecyzyjniej zakreślić obszar poszukiwań. Jeśli na przykład wiemy, jacy gracze liczą się na badanym przez nas rynku, można spróbować dowiedzieć się o nich więcej wpisując ich nazwę po lewej i wybierając opcję „Company/Org” z rozwijanego menu po prawej. A jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania z rys. 20, to są inne niż w EBSCO, w przypadku naszego przykładu stanowić będą uzupełnienie tego, co już wiemy.

Rys. 21.


Możemy naturalnie modyfikować nasze zapytanie. Zamiast „beer” wpiszmy „beer industry”. Tym razem warto zwrócić uwagę na pole „Suggested Topics” nad znalezionymi dokumentami. Często dostaniemy tam cenną podpowiedź. Tak jak w naszym przykładzie.

Rys. 22.


Klikając na link zaznaczony strzałką otrzymamy kilka artykułów, które mogą nas zainteresować.

Możemy również wzbogacić swój raport o ocenę konkurencyjności wybranego kraju w skali międzynarodowej. Pomoże w tym narzędzie Banku Światowego TradeCAN (płyta dostępna w OIN).

Znajdują się tam informacje z 82 państw na temat krajów pochodzenia ich importu. Należy określić rynek importowy, kraj eksportujący, towar oraz okres czasu, który nas interesuje. Podział na grupy nie jest bardzo szczegółowy, ale pozwala na ogólną orientację w danym obszarze międzynarodowej wymiany handlowej.

Rys. 23.


Baza daje wiele możliwości w zakresie określenia rodzaju poszukiwanych informacji. Tutaj nie miejsce na omawianie jej wszystkich funkcji, najlepiej przekonać się o tym samodzielnie. Koniecznie trzeba sprawdzić, czy napęd CD w okienku programu jest oznaczony tą samą literą co napęd CD w komputerze, z którego korzystamy.

Jak widać, będzie dobrze dla naszego raportu, jeśli zajrzymy w kilka miejsc, w każdym z nich najprawdopodobniej znajdzie się coś, co się przyda. Nie warto się zniechęcać, jeśli za pierwszym razem nie uda się od razu trafić na najpotrzebniejszą informację. Być może wystarczy zmodyfikować zapytanie i mieć oczy otwarte na podpowiedzi.

Chyba mamy już wystarczającą ilość informacji, żeby napisać naprawdę solidny raport. Nie pozostało już nic innego, jak tylko zabrać się za analizę znalezionych danych.

Grzegorz Budny

* Tekst został zainspirowany potrzebami studentów kursu Pani Dr Joanny Perek-Białas.

    Biuletyn Informacyjny nr 27/2006Spis treści
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie | Biblioteka Główna UEK